In de Wagram hangt een 'tableau de bord', waarop alle c.v.'s van de schilderijen van Annie Abrahams te zien zijn. De kunstenares gedraagt zich als een personeelschef, of een ambtenaar van het arbeidsbureau, die een inventaris opmaakt en de resultaten daarvan publiceert.
Men kan de geschiedenis van het ontstaan van de 126 chaos-schilderijen als volgt samenvatten: het onderzoek van de kunstenares naar 'de waarheid' leverde een idee: 'chaos, in de zin van het gelijktijdig bestaan van verschillende waarheden, is de enige ware orde'. De schilderijen zijn het concrete resultaat van dit onderzoeksproces. (Zie o.a. tekst bij de expositie in ESCA)

Toen de schilderijen er eenmaal waren, moesten er bestaansmogelijkheden voor hen gecreëerd worden. Er zijn veel verschillende bestaanmogelijkheden voor een schilderij.

Het bestaan is altijd lokaal: plaats- en tijdsgebonden. Men kan geen enkele eenheid in zijn totaliteit waarnemen. Elke situatie kent andere voorwaarden voor het verschijnen van de verschillende eigenschappen en kwaliteiten.

Drie tafels in de bar Wagram zijn vervangen door drie andere van dezelfde grootte. 12 Schilderijen hebben een tijdelijke plaats gevonden in 3 ensembles, die als tafelblad fungeren. Het is alsof de belanstelling voor kunst van de eigenaresse 3 mutanten heeft voort gebracht.
Het bestaan van een schilderij is niet beperkt tot zijn uiterlijk of zijn functie, maar kan zich ook manifesteren door middel van zijn afgeleiden op andere gebieden. De schilderijen van Annie Abrahams leiden een parallel leven in haar computer. De computertekeningen, die zij voor verschillende tentoonstellingen maakte, zijn er het bewijs van. En zo onthult de videoband in de Wagram een virtueel bestaan van de schilderijen in een opeenvolging computertransformaties.

Samengevat kan men stellen, dat het werk van Annie Abrahams functioneert als een overlevingsmodel. Een model, waarin overleven betekent: aanpassing aan de omstandigheden door het vormen van nieuwe combinaties en allianties èn op ontdekkingsreis gaan naar nieuwe bestaansmogelijkheden in andere domeinen.

De tafels figureren ook in het projekt 'ontmoetingsruimte' te Nijmegen.

bladzijde 1